Artificiรซle intelligentie in het onderwijs #1 ๐Ÿค–๐Ÿ’ฌ

Werk jij of werken jouw leerlingen al met ๐˜พ๐™๐™–๐™ฉ๐™‚๐™๐™‹? De integratie van ๐™ ๐™ช๐™ฃ๐™จ๐™ฉ๐™ข๐™–๐™ฉ๐™ž๐™œ๐™š ๐™ž๐™ฃ๐™ฉ๐™š๐™ก๐™ก๐™ž๐™œ๐™š๐™ฃ๐™ฉ๐™ž๐™š (AI) in het onderwijs leidt tot veel belangstelling en debat. Hoewel ๐˜ผ๐™„ een enorm potentieel heeft om het leerlandschap te innoveren, kleven er ook ethische en pedagogische implicaties aan het gebruik van AI. Het mes snijdt aan twee kanten. Hoogste tijd dus om dit delicate evenwicht tussen ๐™ž๐™ฃ๐™ฃ๐™ค๐™ซ๐™–๐™ฉ๐™ž๐™š, ๐™š๐™ฉ๐™๐™ž๐™š๐™  ๐™š๐™ฃ ๐™ฅ๐™š๐™™๐™–๐™œ๐™ค๐™œ๐™ž๐™š๐™  nader te onderzoeken. ๐Ÿ”ฌ

Vanwege de omvang van het thema, doen we dat in ๐™ฉ๐™ฌ๐™š๐™š ๐™—๐™ก๐™ค๐™œ๐™ฅ๐™ค๐™จ๐™ฉ๐™จ. In dit eerste deel focussen we op de mogelijke ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง๐™™๐™š๐™ก๐™š๐™ฃ van het gebruik van AI, waarna we in de volgende post reflecteren op de ๐™ข๐™ค๐™š๐™ž๐™ก๐™ž๐™Ÿ๐™ ๐™๐™š๐™™๐™š๐™ฃ rondom AI. ๐Ÿง ย ๐™‰๐™ค๐™œ ๐™š๐™š๐™ฃ ๐™ก๐™š๐™ช๐™  ๐™›๐™š๐™ž๐™ฉ๐™Ÿ๐™š: Bovenstaande afbeelding is gegenereerd met AI! Dat deden we door een AI gestuurd programma interpretaties te laten maken van ons logo ๐Ÿ–ผ๏ธ

Laten we allereerst inzoomen op ๐™ฌ๐™–๐™ฉ ๐˜ผ๐™„ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™™๐™š ๐™ก๐™š๐™š๐™ง๐™ ๐™ง๐™–๐™˜๐™๐™ฉ ๐™ฏ๐™ค๐™ช ๐™ ๐™ช๐™ฃ๐™ฃ๐™š๐™ฃ ๐™—๐™š๐™ฉ๐™š๐™ ๐™š๐™ฃ๐™š๐™ฃ. AI kan de ๐™–๐™™๐™ข๐™ž๐™ฃ๐™ž๐™จ๐™ฉ๐™ง๐™–๐™ฉ๐™ž๐™š๐™ซ๐™š ๐™ฉ๐™–๐™ ๐™š๐™ฃ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™˜๐™๐™ฉ๐™š๐™ฃ waarmee leerkrachten worden geconfronteerd, waardoor ze zich meer kunnen concentreren op persoonlijk contact en individuele begeleiding. Zo zou kunstmatige intelligentie routinematige administratieve taken en enkele onderwijskundige taken deels over kunnen nemen – zoals het genereren van lesmateriaal of toetsen, het nakijken ervan of het invoeren van leerlinggegevens en hun voortgang. Dat zou betekenen dat leerkrachten meer tijd kunnen besteden aan het ontwikkelen van waardevolle persoonlijke relaties, interacties en mentoring met leerlingen. Bovendien kan AI leerkrachten inzichten bieden, hen helpen gebieden te identificeren waar leerlingen moeite mee hebben of uitblinken, en gerichte interventies aanbevelen om lacunes in leren of gedrag effectief bij te sturen.

Vanuit het ๐™จ๐™ฉ๐™–๐™ฃ๐™™๐™ฅ๐™ช๐™ฃ๐™ฉ ๐™ซ๐™–๐™ฃ ๐™™๐™š ๐™ก๐™š๐™š๐™ง๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™œ zou AI een middel kunnen zijn om het ๐™ค๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™จ ๐™ซ๐™š๐™ง๐™™๐™š๐™ง ๐™ฉ๐™š ๐™ฅ๐™š๐™ง๐™จ๐™ค๐™ฃ๐™–๐™ก๐™ž๐™จ๐™š๐™ง๐™š๐™ฃ ๐™š๐™ฃ ๐™ž๐™ฃ๐™˜๐™ก๐™ช๐™จ๐™ž๐™š๐™ซ๐™š๐™ง te maken. Doordat AI gegevens van leerlingen, zoals interesses of de voortgang binnen bepaalde vakken, gemakkelijk kan bijhouden kan AI gepersonaliseerde leerervaringen en -ondersteuning op maat bieden. Door patronen te laten identificeren en analyseren door AI kan het bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad, het tempo en de inhoud van educatief materiaal aanpassen aan de unieke behoeften van elke leerling. Daarnaast kan de chatbot ChatGTP een hulpmiddel zijn tijdens het studeren zelf. Zo kan de chatbot feedback geven op huiswerk of gemaakte opdrachten, teksten nakijken en verbeteren, en kan het kennisvragen opstellen over elk onderwerp of geรผploadde tekst of boek. Tevens zou AI kunnen ondersteunen in het overbruggen van taalbarrieres, Door AI aangestuurde taalverwerkingsprogrammaโ€™s kunnen leerlingen die een taalachterstand of -barriรจre ervaren wellicht beter ondersteund worden, waardoor het onderwijs op haar beurt nog inclusiever kan worden.

AI klinkt als ๐™œ๐™ค๐™š๐™™ ๐™ฃ๐™ž๐™š๐™ช๐™ฌ๐™จ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™๐™š๐™ฉ ๐™ค๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™จ, ๐™ฉ๐™ค๐™˜๐™? Door de implementatie van AI in het onderwijs zouden leerkrachten hun waardevolle tijd terug kunnen krijgen en zou het onderwijs persoonlijker en inclusiever kunnen worden. Kortom, door de kracht van AI te benutten, worden nieuwe interessante mogelijkheden ontsloten. Maar wat doet AI met onze creativiteit, met het vermogen zelf kritisch na te kunnen denken, met onze gevoelens van privacy en eigenheid wanneer kunstmatige intelligentie ons in algoritmes probeert te vangen, met onze gevoelens van tijd, productiviteit en aandacht wanneer een computer het werk voor ons gaat doen? Zijn de bronnen waarop AI zich baseert wel te vertrouwen, en wat te denken van de precaire arbeid die AI draaiende houdt?

Bij IRISZ denken we graag na over de recente ontwikkelingen binnen het onderwijs, jij ook? ๐™‡๐™–๐™–๐™ฉ ๐™ค๐™ฃ๐™จ ๐™ฌ๐™š๐™ฉ๐™š๐™ฃ ๐™ฌ๐™–๐™ฉ ๐™Ÿ๐™ž๐™Ÿ ๐™ซ๐™–๐™ฃ ๐˜ผ๐™„ ๐™ž๐™ฃ ๐™๐™š๐™ฉ ๐™ค๐™ฃ๐™™๐™š๐™ง๐™ฌ๐™ž๐™Ÿ๐™จ ๐™ซ๐™ž๐™ฃ๐™™๐™ฉ! Ons denken wordt binnenkort vervolgd, dan gaan we, in tegenstelling tot deze blogpost, dieper in op de minder positieve aandachtspunten rondom AI.

Geraadpleegde bronnen:

  1. Onderwijs van Morgen; ChatGPT verbannen uit de klas? Zet het in als leermiddel!; Ilona de Ruijter; 16 maart 2023.
  2. De Correspondent; Kunstmatige intelligentie is vooruitgang, beloven AI-bedrijven. Maar voor wie?; Maurits Martijn; 4 juni 2023.
  3. Surf Communities; Artificial Intelligence in het onderwijs: wat is het en wat kun je ermee?; Nina Reimert; 9 mei 2022.
  4. AG Connect; Generatieve AI, zoals ChatGPT, biedt het onderwijs veel kansen.; Thijs Doorenbosch; 14 april 2023.
  5. Kennisnet; AI blijft, evolueert en zet het onderwijs nog verder op zijn kop; Redactie Kennisnet; 8 juni 2023.