• Helaas (weer) geen gezamenlijke kerstviering dit jaar… Wil je toch nog samen aandacht besteden aan het afgelopen jaar, dan is deze MINGLE een goed idee!

  • Veel scholen zijn op zoek naar methodes om aan de slag te gaan met formatief handelen. Bij deze aanpak staat de ontwikkeling van het kind centraal, in plaats van de leerstof of de norm.

  • IRISZ Systeemacademie is hét online platform voor blended learning. Vanuit systeemtheoretische achtergrond bieden wij verschillende trainingen en cursussen aan, met altijd jouw eigen leervraag of leerdoel als uitgangspunt.

  • Wij willen iedereen bedanken voor het vertrouwen en de fijne samenwerking, echter een groot knalfeest zit er helaas vanwege corona niet in. Wél gaan we dit schooljaar 2020/2021 regelmatig cadeautjes uitdelen.

  • Schooljaar 2020-2021 wordt voor ons een feestelijk jaar, want wij vieren ons 10-jarig jubileum!

  • De S is van serendipiteit | In juli 2017 besloot ik de “Camino Portuguese” te lopen van Porto naar Santiago de Compostella. Het was een proces van onderweg zijn, verdwalen en aankomen op heel veel verschillende manieren.

  • We nemen langzaam afscheid van een bijzonder schooljaar.

  • We mogen weer naar school ! 11 mei gaan de basisscholen weer open. De afgelopen periode, maar ook de tijd die voor ons ligt, heeft impact op iedereen. Maar vertel eens...Hoe gaat het eigenlijk?

  • Op iedere (basis)school wordt momenteel hard gewerkt om in verbinding te blijven met de kinderen en hen op afstand van het benodigde huiswerk te voorzien. Iedere school heeft daar inmiddels haar eigen manier in gevonden.

  • Ben jij ook op zoek naar de bedoeling van ons onderwijs en nieuwsgierig naar waarom wij de dingen doen zoals we ze doen? Het motto dat ik vaak gebruik:” Wie een waarom heeft, kan elke hoe vragen…”

  • Nieuwe onderwijspraktijk De weg naar een nieuwe onderwijspraktijk is soms weerbarstig en vol onverwachte uitdagingen. Bij tegenslag in het proces ontstaat soms de roep om sterk leiderschap dat richting geeft.

  • Terugblik basistraining visualiseren | Interview met: Erik - leerkracht van groep 8 en Vivian - leerkracht groep 7 van Basisschool Bleijerheide

  • Waarom zelfsturing en eigenaarschap? We maken deel uit van een revolutie (Jan Rotmans) en dat zorgt voor reuring. Een van de belangrijkste bedoeling van onze Boeiend Onderwijs Events is de ontmoeting van mensen die nieuwsgierig zijn naar de verhalen van collega’s en graag hun verhalen willen delen.

  • We kijken weer terug op een inspirerend en goed bezocht BO- Event op BS Tarcisius. Mooi dat het weer gelukt is om een middag te organiseren waarin samen leren - met en van elkaar - centraal staat en waarvan de kinderen uiteindelijk het meest profiteren!

  • Op 10 april aanstaande vindt er weer een Boeiend Onderwijs Event plaats. Deze keer op locatie bij Basisschool Tarcisius in Heerlen. Een basisschool met de missie om een school te worden voor zelfsturing en eigenaarschap.

  • Jeanne Vleeshouwers is leerkracht van team 2 op OBS De Graswinkel in Weert. In onderstaand artikel beschrijft zij de praktische werkwijze van het leesonderwijs voor de kinderen van 6 t/m 8 jaar. Kernbegrippen zijn eigenaarschap, met elkaar, betekenisvol en kansrijk.

  • Een perspectief van studenten over goed onderwijs, dat kinderen voorbereidt op de samenleving van nu en later… Het onderwijs is in beweging. Steeds meer scholen zijn op zoek naar wat de toekomst van de kinderen vraagt en kijken kritisch naar de inhoud en de vorm van het onderwijs dat zij bieden.

  • De dag- of weektaak, werk jij er al mee op jouw school? Het ontwerpen van kindgericht onderwijs staat op veel scholen hoog op de agenda. Veel scholen kiezen voor dit middel omdat ze het eigenaarschap en de doelfocus van kinderen willen versterken.

  • Precies een week geleden vond de Marktplaatsbijeenkomst Droom, Denk, Durf, Doe, plaats. We bedanken iedereen voor zijn of haar aanwezigheid en ieders inbreng tijdens deze geslaagde dag!

  • Voor velen start vandaag de zomervakantie! Even geen werkjes nakijken, lessen voorbereiden en vergaderingen bijwonen, maar tijd om helemaal tot rust te komen. Op vakantie naar een warm en zonnig land, of relaxen in je eigen achtertuin.

  • Video voor de VO-tour met de visie van leerlingen op de toekomst van het onderwijs en met hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans.

  • Ter ere van het afscheid van Luc Stevens als wetenschappelijk directeur van NIVOZ leverde Gert Biesta een bijdrage waarbij hij inging op de vraag, “Wat houdt de boel ten diepste bij elkaar?”

  • Wil je ook aan de slag met toekomstproof onderwijs en ben je benieuwd naar onze aanpak? Download dan nu onze unieke publicatie waarin de samenhang tussen good practice, onderzoek en co-creatie uitgebreid wordt weergegeven.

  • Toen Rob Riedl, sectordirecteur van het beroepscollege Kerkrade Holz, contact zocht met Irisz-Onderwijsadvies, had hij een duidelijk doel voor ogen; namelijk een visualisatie van de visie van de school.

  • Op 18 april ging de basistraining: “Visualiseren kun je leren” van start. Gideon Breuls en Patrick Bruininks van bs.“Op gen Hei” waren erbij. Patrick legt uit dat hij kennisgemaakt heeft met de basisprincipes van visualiseren tijdens een bijeenkomst van het Irisz Netwerk Boeiend Onderwijs.

  • Ben jij ook zo onder de indruk van visualisaties, mindscapes en sketchnotes? Start je les of vergadering eens met een visualisatie en kijk wat er gebeurt ! Er zijn vast allemaal redenen om dit niet te doen. Een van de meest genoemde: “Niets voor mij, want ik kan helemaal niet tekenen!”

  • Visualiseren, er zijn vele verschillende mogelijkheden om dit te doen. Denk maar eens aan het vertalen van de PDF-versie van de visie van jouw school in een sprekende visualisatie, die voor iedereen herkenbaar en te begrijpen is.

  • Tijdens ons BO-event op 28 maart 2018 hebben we opnieuw ervaren hoe belangrijk het is om verhalen te delen om te inspireren, van elkaar te leren en te ervaren dat we veelal met dezelfde vraagstukken bezig zijn.

  • Trots kijken we terug op een geslaagd symposium “ieder kind speciaal” dat we samen met de Synergieschool en de OU hebben georganiseerd. We hebben genoten van de persoonlijke verhalen van de sprekers en speciaal van de verhalen van de kinderen.

  • Op 23 maart 2018 organiseren we in samenwerking met de Synergieschool en de Open Universiteit het symposium “Ieder kind speciaal” op de Synergieschool in Roermond. We hebben een mooi programma samengesteld voor PO en VO.

  • Mijmeringen van Hans Leistra | Tijdens het eerste BO-event van dit schooljaar waren we met 70 leerkrachten, VO docenten , ib-ers en directeuren te gast bij de Synergieschool in Roermond.

  • We staan stil bij het werk van prof. dr. Luc Stevens. In de afgelopen 15 jaar hebben wij kennis gemaakt met deze founding father van Stichting NIVOZ*, dat door hem in 2003 werd opgericht.

  • 5 november jl. was de kick-off van ons eerste Boeiend Onderwijs Event. Het doel van dit event was om geïnteresseerden bij elkaar te brengen die aan de slag willen, of zijn, met de vraag: “is mijn school toekomst-proof”?

  • Afgelopen woensdag hebben we een workshop mogen verzorgen tijdens een studiedag bij Innovo. Tijdens de Innovo studiedag hebben we ons beziggehouden met de vraag “Hoe ontwerp en realiseer je samen met stakeholders, in een proces van co-creatie, een gepersonaliseerde onderwijspraktijk?”

  • Een leerkracht is cruciaal voor de leerprestaties en het plezier van leerlingen. Investeren in professionele ontwikkeling heeft meteen een positief effect op de ontwikkeling van leerlingen.