
13 jun ๐ฆ๐๐๐๐ฒ๐ฒ๐บ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ธ๐ฒ๐ป & ๐๐ฎ๐ฎ๐น๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ป๐ด ๐ฏ๐ถ๐ท ๐ง๐ฎ๐ฎ๐น๐๐ฐ๐ต๐ผ๐ผ๐น ๐๐ฒ ๐ช๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐น๐ฑ๐ฑ๐ฒ๐น๐ฒ๐ป ๐โ๏ธ
๐ง Hoe help je kinderen die de Nederlandse taal nog aan het leren zijn om รฉcht grip te krijgen op wat ze lezen, horen en meemaken? Bij Taalschool De Werelddelen in Heerlen zetten teamleden het gedachtegoed van systeemdenken in als krachtige ondersteuning bij taalverwerving.
๐ Tijdens de kick-off werden collegaโs opnieuw meegenomen in het waarom en hoe van systeemdenken. Inmiddels zijn zij volop aan het experimenteren met tools zoals gedragspatroongrafieken, organizers en vormgevers in hun taalaanbod. Denk aan het verdiepen van prentenboeken of het ordenen van themaโs in visuele structuren.
๐ De opbrengsten?
โจ Professionals ervaren de meerwaarde van systeemdenken voor de specifieke leerbehoeften van hun leerlingen
โจ Ze vertalen de taal en tools van systeemdenken naar lesactiviteiten die leiden tot meer taalbegrip en inzicht
โจ Leerlingen ontdekken verbanden, bouwen begrip op en vergroten hun woordenschat via structuur en samenhang
๐ฑ Kinderen denken van nature in systemen. Door hierbij aan te sluiten, wordt taalverwerving betekenisvoller รฉn krachtiger. En het mooie: de tools helpen ook op team- en organisatieniveau. Zo werkt systeemdenken op alle lagen van ons onderwijs.