๐—ฆ๐˜†๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—บ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ป & ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—น๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ง๐—ฎ๐—ฎ๐—น๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—น ๐——๐—ฒ ๐—ช๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฑ๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐ŸŒโœ๏ธ

๐Ÿง  Hoe help je kinderen die de Nederlandse taal nog aan het leren zijn om รฉcht grip te krijgen op wat ze lezen, horen en meemaken? Bij Taalschool De Werelddelen in Heerlen zetten teamleden het gedachtegoed van systeemdenken in als krachtige ondersteuning bij taalverwerving.

๐Ÿš€ Tijdens de kick-off werden collegaโ€™s opnieuw meegenomen in het waarom en hoe van systeemdenken. Inmiddels zijn zij volop aan het experimenteren met tools zoals gedragspatroongrafieken, organizers en vormgevers in hun taalaanbod. Denk aan het verdiepen van prentenboeken of het ordenen van themaโ€™s in visuele structuren.

๐Ÿ“ˆ De opbrengsten?

โœจ Professionals ervaren de meerwaarde van systeemdenken voor de specifieke leerbehoeften van hun leerlingen

โœจ Ze vertalen de taal en tools van systeemdenken naar lesactiviteiten die leiden tot meer taalbegrip en inzicht

โœจ Leerlingen ontdekken verbanden, bouwen begrip op en vergroten hun woordenschat via structuur en samenhang

๐ŸŒฑ Kinderen denken van nature in systemen. Door hierbij aan te sluiten, wordt taalverwerving betekenisvoller รฉn krachtiger. En het mooie: de tools helpen ook op team- en organisatieniveau. Zo werkt systeemdenken op alle lagen van ons onderwijs.