๐—ฆ๐˜†๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฒ๐—บ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐˜‚๐˜‚๐—ฟ๐˜‡๐—ฎ๐—ฎ๐—บ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐ŸŒฟ

De Leerlingen van groep 8 van ๐˜ฝ๐™Ž ๐˜ฟ๐™š ๐™†๐™š๐™š๐™ง๐™ ๐™ง๐™ž๐™ฃ๐™œ in Cadier & Keer onderzochten deze week of ๐™—๐™ž๐™ค๐™—๐™ง๐™–๐™ฃ๐™™๐™จ๐™ฉ๐™ค๐™›๐™›๐™š๐™ฃ een duurzaam alternatief zouden kunnen zijn voor het gebruik van fossiele energiebronnen. ๐Ÿ”ฅ

Een geรซngageerde cartoon vormde het startpunt van hun verkenning. Door gebruik te maken van ๐™จ๐™ฎ๐™จ๐™ฉ๐™š๐™š๐™ข๐™™๐™š๐™ฃ๐™ ๐™š๐™ฃ konden de leerlingen de complexiteit van het vraagstuk diepgaand doorgronden. Zo focusten ze zich niet alleen op de afzonderlijke ๐™™๐™š๐™š๐™ก๐™จ๐™ฎ๐™จ๐™ฉ๐™š๐™ข๐™š๐™ฃ maar ook op de ๐™ฌ๐™ž๐™จ๐™จ๐™š๐™ก๐™ฌ๐™š๐™ง๐™ ๐™ž๐™ฃ๐™œ van de afzonderlijke deelsystemen binnen ๐™๐™š๐™ฉ ๐™จ๐™ฎ๐™จ๐™ฉ๐™š๐™š๐™ข ๐™–๐™ก๐™จ ๐™œ๐™š๐™๐™š๐™š๐™ก. Ze ontdekten ze dat onze โ€˜duurzame oplossingenโ€™ vaak problemen creรซren in andere delen van de wereld. ๐ŸŒ

Uitkomst van hun verkenning? Dat biobrandstof hooguit een tijdelijk alternatief is. In de tussentijd zouden we het beste hard kunnen zoeken naar andere, duurzamere en minder schadelijke, alternatieven. ๐ŸŒฑ

Wil je meer weten over werken met systeemdenken in groep 7 en 8? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!

#irisz #iriszonderwijsadvies #onderwijs #primaironderwijs #basisonderwijs #voortgezetonderwijs #systeemdenken #duurzaamheid #biobrandstof #groep7 #groep8 #DeKeerkring #Cadierenkeer