โ€œ๐—”๐—น๐˜€ ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐˜€.โ€ ๐—ž๐˜‚๐—ป๐˜€๐˜ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—น๐—ผ๐˜‡๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ป ๐—ถ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜€.

โ€œKinderen die zich bezighouden met kunst hebben minder problemen met hun leeftijdsgenoten, leraren en volwassenen, en het is minder waarschijnlijk dat ze een depressie ontwikkelen. Over het algemeen hebben ze een grotere kans om gezonder te leven en betere beslissingen te nemen.โ€ ๐Ÿ’ญ

Is het tijd om kunst en creativiteit een prominentere rol te geven in ons onderwijs? Moeten we meer investeren in hoogstaand en inspirerend kunstonderwijs? Welke rol nemen kunst en creativiteit binnen jouw school in? ๐ŸŽจ๐Ÿ–ผ๏ธ๐Ÿ“š

Susan Magsamen en Ivy Ross ontkrachten in hun boek “๐—ฌ๐—ผ๐˜‚๐—ฟ ๐—•๐—ฟ๐—ฎ๐—ถ๐—ป ๐—ผ๐—ป ๐—”๐—ฟ๐˜” de veronderstelling dat kunst een luxe is, een activiteit om te ondernemen als โ€˜er tijd over isโ€™. De auteurs stellen daarentegen dat kunst en creativiteit niet alleen een verrijking zijn, maar ook essentieel voor de ontwikkeling van het brein. ๐Ÿง ๐ŸŒˆ๐ŸŽถ

Volgens de auteurs dragen kunst en creativiteit in het onderwijs bij aan mรฉรฉr dan alleen goede prestaties; het draagt bij aan de mentale gezondheid, motivatie, executieve functies, en het welzijn van leerlingen. De auteurs wijzen ook op de cruciale rol van kunst bij het versterken van neuroplasticiteit, het groei en verandervermogen van het brein. Muziek, tekenen, schilderen, drama, poรซzie en fictie hebben dus รฉcht meetbare positieve effecten op het brein. ๐ŸŽผ๐ŸŽญโœ๏ธ

๐Ÿ‘‰๐Ÿป Lees hier een interessant artikel over het boek – https://bit.ly/3MFSLvu