19 nov ๐ฃ๏ธ ๐ง๐ฎ๐ฎ๐น ๐ฒ๐ป ๐ง๐ผ๐ผ๐ป
๐ญ Taal doet ertoe, altijd! De woorden die we kiezen zijn nooit neutraal. Ze laten zien wat wij belangrijk vinden, wat we (onbewust) normaal of afwijkend vinden, en welke overtuigingen en mentale modellen meespelen. En juist dรกt maakt taal zo bepalend in de weg naar inclusiever onderwijs: ๐ต๐ข๐ข๐ญ ๐ช๐ด ๐ฅ๐ฆ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ญ๐ฐ๐ฑ๐ฆ๐ณ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฐ๐ฏ๐ด ๐ฉ๐ข๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐ฏ.
๐จ De cartoon van Michael Giangreco illustreert het goed: soms zoeken we naar termen, labels of categorieรซnโฆ terwijl de meest passende benaming vaak gewoon iemands naam is. In onderwijs gebruiken we soms uitspraken als โzorgleerlingenโ, โlastige oudersโ of spreken we over kinderen die we โbinnenboordโ willen houden. Goed bedoeld, maar ze laten tegelijk zien hoe gemakkelijk we (vaak onbewust) onderscheid maken.ย
๐ Sofie Sergeant zegt het zo helder: ๐๐ข๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ญ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ๐ฅ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ณ๐ช๐ค๐ฉ๐ต๐ช๐ฏ๐จ ๐ช๐ฏ๐ค๐ญ๐ถ๐ด๐ช๐ฆ๐ท๐ฆ๐ณ ๐ฐ๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ธ๐ช๐ซ๐ด ๐ฃ๐ฆ๐ต๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ต รณรณ๐ฌ ๐ฌ๐ณ๐ช๐ต๐ช๐ด๐ค๐ฉ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฐ๐ฑ ๐ซ๐ฆ ๐ฆ๐ช๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ญ๐ฌ๐ข๐ข๐ณ๐ด ๐ธ๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ. Want:ย alles wat we over een leerling zeggen, moeten we รณรณk tegen die leerling kunnen zeggen. Dat vraagt bewustzijn, taalbewust handelen en een open gesprek met elkaar. Ook in de personeelskamer!
โก๏ธ Om over na te denken in jouw team: Hoe praten wij over elkaar, over leerlingen en over ouders? En durven we het gesprek te voeren als onze woorden te veel gekleurd raken door oordelen of etiketten?
โ Tip:ย De Dialoogkaarten Inclusief Onderwijs (Ariane van Dijk, Hanne Touw & Sofie Sergeant) kunnen hierbij helpen. Samen maken we de taal die we gebruiken inclusiever, en daarmee ons onderwijs ook!
๐ Hier vind je de dialoogkaarten: https://bit.ly/4rl43bc