Dag- en weektaak voor groep 1 en 2

Door Sandra Gommans

De school waar ik werk: Basisschool de kleine Wereld

Voor welke doelgroep is mijn voorbeeld geschikt?
Groep 1 en 2, wij gebruiken hem voor groep 2.

Waarom werk ik met een dag- of weektaak?
Wat is de meerwaarde daarvan?

Het gaat vooral om de ontwikkeling van zelfstandigheid van leerlingen en het vergroten van het eigenaarschap van het leerproces.

Welke ingrediënten van mijn voorbeeld dag- of weektaak vind ik onmisbaar?

De inzet van executieve functies: Het nadenken over het leerproces, hoe heb je geleerd, hoe heb je het aangepakt, dat vinden we erg belangrijk. Maar ook het stellen van een doel: In het begin bepaalt de leerkracht het doel. We maken gebruik van het boek “leerlijnen voor het basisonderwijs”. Naar mate de kinderen vaker hebben gewerkt met de weektaak gaan we ook steeds meer van leerkracht gestuurd doelen bepalen naar zelfsturing en eigenaarschap. Wat willen jullie nu leren? Welk “doel” zullen we kiezen? Zo proberen we de intrinsieke motivatie en betrokkenheid bij het leren te vergroten.

Hoe ervaren de kinderen deze weektaak?

In het begin van het schooljaar merken we dat de kinderen heel veel begeleiding nodig hebben het stukje planning en organisatie. Welke spullen heb ik nodig? Wat is een handig plekje om te zitten en te werken? Wanneer ga ik het werkje maken en hoe kan ik er zelf aan denken. Bij de taakinitiatie zien we dat kinderen vaak het werk niet controleren. Wanneer het af is, stoppen ze. Door samen nog eens het werk te controleren, bijvoorbeeld hoe hoog moest de toren zijn en samen natellen, ervaren de kinderen dat het ook handig kan is om het werk nog eens te controleren. Kinderen geven op andere momenten terug “kijk juf ik heb nog eens gecontroleerd” of geven aan dat ze dit een betere plek vinden om te werken. Daarnaast vinden ze het ook heel leuk om het plantje in te kleuren en aan te geven hoe ze zijn gegroeid.

Wat zou ik nog willen toevoegen/verbeteren?

We willen ouders ook inzicht geven in wat de kinderen op school leren. Door wellicht in de toekomst dit blad, met alleen de gegevens van hun eigen kind, aan ouders mee te geven. De kinderen kunnen dan aan ouders vertellen wat ze geleerd hebben en hoe ze dat geleerd hebben. Zelf gaan we ons ook meer verdiepen in de executieve vaardigheden. We willen de vragen die we stellen meer aanpassen aan het jonge kind.

Heeft Sandra je interesse gewekt? En wil je graag meer weten over haar dag- en weektaak?

Neem dan contact met ons op of met Sandra via