Dag- en weektaak voor groep 4 t/m 8

Door Marjolijn van Roon

De school waar ik werk: Bs Cortemich

Voor welke doelgroep is mijn voorbeeld geschikt?
Aangepast zou deze kunnen werken voor groep 4 t/m 8. Op dit moment wordt deze vorm van de weektaak gebruikt in de groepen 6/ 7 en 8.

Waarom werk ik met een dag- of weektaak?
Wat is de meerwaarde daarvan?

Deze is ontstaan uit de noodzaak van een combinatiegroep. We werkten op onze school met dagtaken en meerdagentaken, maar het werd steeds moeilijker om de instructies en verwerkingen zo te plannen dat de kinderen daadwerkelijk nog iets zelf konden plannen en kiezen.
Ook wilden we meer de focus gaan leggen op doelen i.p.v. het volgen van de methode en kinderen meer eigen verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leerproces. Ook kunnen we zo gemakkelijker inspelen op de onderwijsbehoeften van de kinderen en is er meer ruimte om coöperatieve werkvormen en vormgevers in te zetten. Dit komt doordat je doel (leerlijn) leidender wordt en niet de methode.

De meerwaarde is dat ik in mijn combinatiegroep 7/ 8 op veel meer niveaus kan lesgeven en kinderen niet meer lang hoeven te luisteren naar uitleg die voor hen niet relevant op dat moment is. De kinderen worden meer aangesproken op hun eigen niveau en krijgen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Door het werken met de weektaak heb je als leerkracht een beter overzicht over de te beheersen doelen (doelenbord en inschrijfblad) en je hebt door het anders te organiseren meer tijd om met kleinere groepjes kinderen te werken. Ook de vaardigheden die ze in de toekomst nodig hebben: samenwerken, kritisch denken, zelfsturing, zelfverantwoordelijkheid en zelfreflectie, krijgen zo veel meer de ruimte om verder te ontwikkelen.

Door op deze manier te werken oefenen we hard aan deze vaardigheden en sluiten we meer aan op het voortgezet onderwijs. Daar wordt namelijk ook een groot beroep gedaan op de zelfverantwoordelijkheid.

Welke ingrediënten van mijn voorbeeld dag- of weektaak vind ik onmisbaar?

  • De keuzemogelijkheden tijdens de verwerking.
  • Het doelenbord
  • De differentiatie tussen weektaak- opdrachten en dagtaak- opdrachten.
  • De mogelijkheid om zelf te kiezen voor een verlengde instructie op doelniveau.
  • Het vak eigen taak, waarin kinderen een onderdeel van een vak wat ze moeilijk vinden kunnen combineren met iets wat ze erg leuk vinden om te doen.
  • De stamgroeptijd (tijdens de opening en afsluiting).
  • De tussentijdse feedback
  • De evaluatie
  • De inschrijflijst

Hoe ervaren de kinderen deze weektaak?

  • De kinderen worden telkens meegenomen in het proces om de weektaak te verbeteren (tijdens de weekevaluatie wordt samen de weektaak voor de week erna aangezet, wat vinden ze dat erin moet). Dit ervaren ze als heel prettig.
  • De kinderen vinden het fijn om meerdere vakken te mogen verwerken en niet te hoeven wachten op instructies.
  • De mogelijkheid om zelf te plannen.
  • De doelen zijn veel meer helder en dat zorgt voor een beknoptere uitleg.
  • De keuze om alleen of samen te werken en de lokaliteit die daarbij hoort (stiltelokaal of samenwerkingsruimtes).
  • De inschrijflijst; waarop je zelf kan aangeven of je verlengde instructie wilt. Dit ervaren ze als prettig.
  • De kinderen vinden het overzicht van de hele week fijn .
  • De kinderen geven aan een bepaalde mate van vrijheid te ervaren wat ze prettig vinden.

 

Wat zou ik nog willen toevoegen/verbeteren?

  • De weektaak wordt elke week met de kinderen besproken en verder aangepast. Wat dat precies inhoudt, weet ik nu nog niet.
  • Een digitaal portfolio met mogelijkheden om meer interactief feedback te kunnen geven
  • De verkenning van de g- suite; wat mogelijkheden kan bieden om opdrachten anders aan te bieden en deze via verschillende presentatietools te laten verwerken.

Heeft Marjolijn je interesse gewekt? En wil je graag meer weten over haar dag- en weektaak?

Neem dan contact met ons op of met Marjolijn via marjolijn.vanroon@innovo.nl.