Boeiend rekenonderwijs

 

Wil je kinderen helpen rekenstrategieën beter te onthouden? Ga dan aan de slag met het mindmappen van afspraken. Hoe dit werkt staat allemaal in ‘De Kunst van het Denken’ van Guus Geisen. Een korte toelichting van de takken van de mindmap zie je op de foto. Bij de voorbeeldsom noteren kinderen de stappen die nodig zijn om de som uit te rekenen. Kan ik het tekenen: hier bedenkt het kind een ondersteunende visualisatie. Hoe kan ik het oefenen: met wie en met welke materialen maak ik de sommen mij het beste eigen. Anker: hier bedenkt een kind op welke manier de strategie iets met hemzelf te maken heeft. Hoe kan het de som het beste uitrekenen. Oefensommen: bedenk zelf verschillende sommen. Wanneer heb ik het nodig: hier noteren de kinderen wanneer zij denken dat het handig is deze strategie in het dagelijks leven te gebruiken.

Voorbeeld van BS de Draaiende Wieken

Achteraf kunnen kinderen eventuele fouten bij elkaar ontdekken en controleren of ze de afspraak hebben begrepen. Hoge betrokkenheid is gegarandeerd! Doe je dit als leerkracht voor het eerst? Maak dan met de kinderen een eenvoudige mindmap. Leer ze stap voor stap hoe dat moet. Ben je al wat meer ervaren, dan kun je kinderen deze opdracht ook zelfstandig in een dag- of weektaak laten uitvoeren. Let op: een mindmap doet pas echt goed zijn werk, wanneer kinderen hem vaak herhalen en opnieuw maken. Dus nog niet als decoratie ophangen aan de muur, maar herhalen, herhalen en herhalen!