Markplaatsbijeenkomst 7 november 2018 – Talentontwikkeling, Droom, Denk, Durf, Doe!

Benieuwd hoe je middels thematisch onderwijs kunt werken aan talentontwikkeling en wat leerlingen hiervan vinden? Altijd al willen weten hoe je talent écht centraal kunt zetten?

Op 7 november 2018 organiseren wij samen met De OnderwijsWerkplaats de Marktplaatsbijeenkomst Talentontwikkeling, Droom, Denk, Durf, Doe! We nodigen iedereen in het onderwijs en hen die het onderwijs een warm hart toedragen van harte uit deel te nemen.

OWPL en IRISZ

Keynote ‘Talent is there, the ? is where’
Hoe worden leerlingen die van de basisschool komen binnen 6 jaar voorbereid op de toekomstige arbeidsmarkt? En hoe kunnen leerlingen ondertussen van hun kwaliteiten en talenten hun werk maken? Met beeld en geluid geven Maarten van der Aa en Irian Goertzen u aan de hand van praktijkvoorbeelden een kijkje in de keuken van het PraktijkOnderwijs in Heerlen waar écht gekeken wordt naar de talenten van leerlingen!

1. (VO) De Nieuwe Thermen: Droom-Denk-Durf-Doe

3“Droom- denk- durf – doe!” Je vraagt je misschien af: Wat betekent dat in de dagelijkse praktijk? In deze workshop laten docenten en leerlingen van De Nieuwe Thermen voorbeelden van talentontwikkeling zien. Zij vertellen o.a. hoe ze aan de slag zijn met leerlabs en talentendagen, maar ook hoe vaardigheden onderdeel zijn van de aanpak. Heb je wel eens van de Thermenmeter gehoord? Maak tijdens de presentatie kennis met dit instrument om de ontwikkeling van leerlingen vast te leggen. Deze workshop is zeker de moeite waard als je aan de slag bent of wilt met talentontwikkeling!

2. (VO) Junior Bildung Academie, op weg naar zelfontplooiing buiten de schoolmuren

Al eens gehoord van de Junior Bildung Academie? Maak in deze workshop kennis met deze uitdagende leeromgeving voor havo-vwo leerlingen van 3 VO-scholen in Parkstad die zich verder willen ontplooien op persoonlijk, sociaal en intellectueel gebied. Op deze plek worden jongeren geïnspireerd om meer tijd te besteden aan persoonlijke vorming, leiderschaps-skills en maatschappelijke betrokkenheid. Middels de inzet van leermeesters en coaches krijgen de leerlingen kansen tot reflectie en ontplooiing. In deze workshop vertellen begeleiders en deelnemers van JBA over hun ervaringen en delen zij hun plannen en ambities van het komende jaar. Laat je in deze workshop meenemen door het verhaal en inspireren door de kracht van het concept.

3. (VO) Het Talent Centraal: “Ik ben mijn talent”

Het maken van een goede studie- of beroepskeuze is voor veel leerlingen een struikelblok. Sinds schooljaar 14/15 is er door SVOPL (Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg) een nieuw project geïnitieerd: ‘Het Talent Centraal’. In dit project worden scholieren van een aantal Limburgse scholen op een intensieve manier voorbereid op een bewuste studie- en beroepskeuze in de sector techniek. Laat je in deze workshop informeren over de manier waarop dit succesvolle concept voor loopbaan-oriëntatie in de praktijk werkt. Maak kennis met de persoonlijkheidsanalyse van leerlingen die gebruikt wordt om een goede match te maken naar een stagebedrijf. En leer meer over de levensechte stage, waarbij een real-life opdracht uit het bedrijf de basis vormt en een student uit het hoger onderwijs samen met werknemers van het bedrijf de leerlingen begeleiden.

4. (VO) “Fieldlab Qleske”

Qlekse is een plek waar jongeren huntalent kunnen ontdekken. Er zijn geen vakken en er is geen curriculum. Wat er wel is, is het talent van de jongere en het verlangen om er iets mee te doen. Ook zijn er professionals die met hun eigen talent en ambitie ondernemen en bereid zijn de jongeren op weg te helpen. Tijdens de workshop ontmoeten we leerling Teun die zijn verhaal verhaal vertelt over de moeizame reis door onderwijsland en hoe Qleske zijn leven veranderde. Wij zijn benieuwd of u aan het einde van de workshop de leeftijd van Teun kunt raden. Bent u benieuwd naar Qleske en het verhaal van Teun? U bent van harte welkom.

5. (PO) “Je mag er zijn, we zijn er voor jou en samen zijn we de wereld”

Basisschool St. Ursula te Kerkrade is hard aan het werk met de ontwikkeling van een nieuw onderwijsconcept dat recht doet aan het ontdekken en de groei van de talenten van kinderen in de leeftijd 2 tot 14 jaar.
Onderwijskenmerken binnen ons gedachtegoed zijn:
• Naast cognitieve energie -> ”zijns-energie” -> holistische kijk
• Eigenaarschap en kindontwikkeling
• Ontwikkeling 10-14 jarig onderwijs
• Kennispleinen Dyslexie, HB en LOB
Wilt u graag meer weten over ons gedachtegoed en de realisatie hiervan in de praktijk? Wij ontmoeten u graag bij onze workshop!!

6. (PO) “LEF onderwijs”

De wereld wordt voor kinderen steeds groter. Hoe maak je van hen autonome jongeren, rijk uitgerust met kennis en vaardigheden voor de toekomst en goed voorbereid op de overgang van het basisonderwijs naar de middelbare school? Welke rol krijgt de leerkracht hierin en hoe zorg je voor de verbinding met de (thuis)wereld? Kinderen leren niet alleen op school, maar ook thuis, bij hun hobby’s, van vrienden en van ervaringen in hun woonomgeving. De leerkracht heeft naast kennisoverdracht, vooral een structurerende en coachende rol. Basisschool De Driesprong stimuleert de kinderen te leren vanuit een nieuwsgierige en onderzoekende houding en de wereld met LEF te gaan ontdekken.

7. (PO) SSTOBS: van droom naar werkelijkheid: het verhaal van 4 samenwerkende scholen.

Wat gebeurt er als je over je eigen schoolgrenzen heen kijkt? In deze workshop vertellen directeuren Mayke Zijlstra en Jolanda Kleijn het inspirerende verhaal van SSTOBS. SSTOBS is de verzamelnaam van 4 samenwerkende PO-scholen in Sittard: Sjtadssjool, Tovertuin, Overhoven en Baandert met een gezamenlijke missie: “In samenhang een passend en goed onderwijsaanbod verzorgen voor álle kinderen in de wijken Overhoven, Baandert, Vrangendaal en Stadsbroek voor nu en in de toekomst”. Zowel organisatorisch als onderwijsinhoudelijk (naar toekomstgericht onderwijs) hebben deze vier scholen krachten gebundeld om vanuit verbinding en vanuit talenten samen te werken. In deze workshop delen Mayke en Jolanda de successen, worstelingen maar voornamelijk de leerervaringen en kansen van dit proces.

Dagprogramma
14:45 – 15:00 Inloop
15:00 – 15:05 Opening door De OnderwijsWerkplaats en IRISZ Onderwijsadvies
15:05 – 15:10 Welkomstwoord door Natasja Jacobs, teamleider De Nieuwe Thermen
15:10 – 15:45 Keynote door Maarten van der Aa en Irian Goertzen
15:45 – 16:30 Workshopronde 1
16:30 – 17:00 Versnapering en tijd om elkaar te ontmoeten
17:00 – 17:45 Workshopronde 2
17:45 – 18:00 Wrap-up

Locatie
De Nieuwe Thermen
Mgr. Schrijnenstraat 20
6417 XZ Heerlen

Er zijn geen kosten verbonden aan de deelname.